Finnvox Studio Oy har varit ett legendariskt produktionshus för musik och film i Helsingfors sedan 1965. Guldskivor med de mest populära artisterna och banden i Finland är bevis på det uppskattade kulturhusets historia. Nu befinner vi oss dock i Cineposts kontrollrum som byggts för mixning av filmljud.
Ljuddesignern Olli Huhtanen slutför Virpi Suutaris dokumentärfilm om Alvar Aalto för mixning. Vi diskuterar betydelsen av ljuddesign, den teknik som används samt slutresultatet.
”Ljuddesign och mixning är ett mycket intuitivt jobb”, börjar Olli Huhtanen.
”Hantering och bearbetning av ljudmaterial måste vara tydlig, enkel och tillförlitlig.”
Grundläggande saker vid efterproduktion av filmljud
Olli Huhtanen berättar att huvuduppgiften, när han går igenom ljudmaterialet framför mixerbordet tillsammans med regissören, är att fokusera på kundens tankar, att uppnå en atmosfär och lyssna på regissörens spontana reaktioner – därefter gör ljuddesignern snabbt ändringar i innehållet i det gemensamma flödet.
”I den situationen blir det som om mitt dröm-mixerbord försvinner och vi kan fokusera på att berätta historien …”
Dröm-mixerbordet i Cineposts kontrollrum – Avid S6
Finnvox producent Mikko Rothfors ansluter sig till diskussion och det står klart att Finnvox fokuserar på studioteknik:
”Allt måste fungera under motorhuven, så att våra musik- och filmljudspecialister kan fokusera på sin kärnkompetens – att producera det bästa innehållet till kunden. Vi valde S6 som Cineposts mixerbord eftersom vi identifierade nya behov hos våra filmkunder – bland annat krav på mixning i Dolby Atmos.”
Mixning av filmljud i formatet Dolby Atmos
Dolby Atmos ljuduppspelningssystem innebär att högtalarna går runt biosalen i formen av en halvklot från golv till tak. På så sätt får man ljud som kommer från flera riktningar vilket ger biobesökaren en mer fullständig filmupplevelse. Filmmixningen måste naturligtvis vara i Dolby Atmos-format.
Antalet bion som erbjuder Dolby Atmos-upplevelse ökar hela tiden eftersom ungdomar, som är vana vid 360-ljud i spelvärlden, kräver detsamma från filmljud. Även strömmar ökar efterfrågan på Atmos-ljud.
”Som ljuddesigner tror jag att det måste finnas innehållsmässiga kriterier för att använda Atmos-ljud. Med Atmos-ljud kan man tillföra kompletterande nivåer till filmens berättelse och i bästa fall är det till stor hjälp för filmen! Man kan rekommendera användningen av Atmos i en film först efter att man har läst filmens manus.”, säger Olli.
Avid Pro Tools S6-mixer vid mixning av Netflix-kompatibelt ljud
Finnvox Cinepost använde sedan tidigare en Avid System 5MC-modell som uppgraderades till Avid Pro Tools S6 i slutet av 2019.
”Jag gillar ytan på den nya Avid S6 eftersom speciellt ergonomin är bättre. Avid S6-modulerna är enkla att placera enligt användarens behov så att man får en uppställning som passar användarens arbetsrutiner. Om man behöver göra förändringar i framtiden byter man bara modulernas placering eller lägger till en ny bank.”
Olli Huhtanen gillar S6:s intuitiva användargränssnitt, vars tydlighet uppmuntrar ljuddesignern att uppmärksamma även mycket små detaljer.
Olli berömmer S6:s egenskaper vid materialhantering, exempelvis för att följa Netflix krav.
”Netflix vill att ljuddesignern levererar ganska uppdelade stämpaket till dem, och det är enkelt att hantera olika mixningsversioner och stämpaket med S6.
Kontakta oss för att lära dig mer om Avid S6!
- Marcus Bergqvist, marcus@msonic.se
- Avid Pro Tools S6