Klas Granqvist har tillhört The Voice of Finlands ljudteknikpersonal sedan den första säsongen 2012. I augusti 2019 bytte han sin livemixer till systemet Avid Venue S6L 32D-144. Vi fick möjlighet att träffa Klas under en av inspelningsdagarna på Konstfabriken i Borgå. När vi träffades gjorde Klas pålägg på S6L tillsammans med TvoF:s musikproducent Lenni-Kalle Taipale.
Hur fungerar S6L när man kombinerar bakgrundsinspelningar och liveljud?
”Med S6L insåg vi möjligheten att ta förproduktionen med till inspelningsplatsen. I praktiken går det till så att jag gör en flerspårig inspelning av The Voice of Finland-bandets repetitioner. Därefter kan vi arbeta med musikproducenterna i förväg så att TvoF-bandet spelar från Pro Tools och Lenni gör nödvändiga pålägg. Materialet överförs sedan till maskinen som spelar upp bakgrunderna. S6L har öppnat en helt ny värld av möjligheter att förprodusera musik.
Du använde tidigare Avids Profile-mixer. Hur har S6L påverkat i ditt arbete?
”Profile skulle inte ha klarat sig mycket längre, särskilt i dessa TV-produktioner. Jag har också använt S3. Kompatibiliteten mellan S6L och ProTools underlättar i hög grad flerspårsarbetet i livesituationer. Att till exempel skapa en ProTools-session utifrån en mixerkonfiguration, välja kanalspecifik live- eller ProTools-ingång och arbeta med snapshots och minnesplatser är funktioner som gör arbetet snabbare.”
”Tidigare var man ofta osäker på vilket ljudkort det handlade om och vilken kanal man skulle använda. På liknande sätt fanns det utmaningar med nivåerna eftersom gain-strukturen inte var helt likadan när man kombinerade ljudkort. Det var svårt när man måste ändra gain-strukturen separat från ljudkortets inställningar. De olika strukturerna ledde sedan till att livematerialet och det inspelade materialet inte var på samma nivå.”
”I S6L har detta problem lösts ganska naturligt genom att sätta materialet i Virtual SoundCheck-läge, varvid nivåerna alltid förblir desamma. En annan fördel är att om jag med Virtual Soundcheck märker att det till exempel har förekommit felaktiga gains under inspelningsfasen, kan jag kompensera dem när jag går tillbaka till livesidan. Gains uppdateras automatiskt så att de blir korrekta.”
Bild: Klas gör pålägg på S6L tillsammans med TvoF:s musikproducent Lenni-Kalle Taipale.
Hur har S6L klarat sig i The Voice of Finlands ljudproduktion?
”S6L har visat sin styrka i hektiska produktionssituationer. Man kan lätt nå olika funktioner med events, och förhoppningsvis kommer man att få mer detaljerad tillgång till mixerparametrar på action-sidan i takt med att programvaran utvecklas.”
”Först och främst underlättar den stora ytan arbetet. Det faktum att du inte behöver leta efter allt bakom lagren. På ett par månader har jag lärt mig att S6L har väldigt många funktioner. När jag talar med bekanta som använder S6L, har jag märkt att alla har sina egna preferenser som gör att de gillar S6L.”
”Men det finns några saker som jag är särskilt glad över”, säger Klas:
- Funktionsknapparna är väldigt nära till hands
- Du kan konfigurera encoders som du vill inför varje session
- Universe-vyn och allt man kan göra där frigör andra gränssnitt
- Masters behöver kanske inte vara synliga i layouter, utan masters kan vara i Universe-vyn, varvid alla 32 reglar fungerar som ingångskanaler. Detta sparar mycket utrymme på ytan.
Tilläggsinformation:
Marcus Bergqvist, marcus@msonic.se
Läs mer om Avid Venue S6L