Soundon oy:s veteraner inom ljuddesign, Timo Virtanen och Jonas Törnblom, ger oss ett varmt, men ivrigt, välkomnande till Soundons OB-bil. Man hör genast på Timos röst att intervjun var efterlängtad – han vill verkligen prata om sitt senaste Avid-förvärv.
VENUE | S6L-48D – MÅSTE HA!
”Så fort vi fick veta att livemixern S6L-48D var på gång från Avid ville vi ha den. Vi kontaktade msonic och fick en S6L-48D i tid till premiären av The Voice of Finlands nya säsong, vilket var avsikten.”
Fördelarna har varit betydande. Allt är så enkelt med S6L-48D, säger Timo Virtanen.
Enligt Timo har den största fördelen varit att alla viktiga saker syns på Avid VENUE | 48D-livemixerns yta. Helheten är mer visuell.
”S6L-48D visar fler saker. När jag exempelvis arbetar med The Voice of Finland har jag bandet till vänster och coacherna till höger. I TVoF:s battle-avsnitt var 48 reglar fulla. Man måste kunna ha översikt över allt hela tiden eftersom programmets coacher skämtar med varandra och kan plötsligt be bandet spela något. Ljudteknikern måste vara uppmärksam.”
Timo väljer VENUE | S6L-48D:s ljudkvalitet som sin egen favoritfunktion.
”Den har ett fantastiskt bra ljud och definition.”
Han betonar också betydelsen av S6L:s mikrofonförstärkare.
”Jag upptäckte hur bra VENUE S6L:s mikrofonförstärkare var när jag spelade in och mixade 10 avsnitt av första säsongen av ett annat TV-program med S6L och signalen kom genom Avids mikrofonförstärkare. Därefter gjorde vi ett avsnitt med samma setup, samma band och samma mikrofoner, men jag var tvungen att ta signalen genom Yamahas mikrofonförstärkare.. Ljuden skilde sig från varandra som natt och dag.”
Den utvecklade tekniken möjliggör större produktioner.
”Innan S6L-48D kom var man tvungen att byta från ett lager till ett annat, även om man använde Avid S6L-32D. I dag är produktionerna så stora att det är ovanligt att 32 reglar skulle räcka till ens bandet”, funderar Jonas.
VIRTUAL SOUNDCHECK MÖJLIGGÖR FÖRARBETE
Den virtuella soundcheck som Avid erbjuder är inte den enda i sitt slag, men Jonas belyser vad som gör Avids Virtual soundcheck så speciell.
”Avids S6L-livemixer och Pro Tools-programmet kommunicerar hela tiden direkt med varandra. Andra mixers måste matrisera kanalerna på olika sätt tillbaka till bordet, något du inte behöver bekymra dig för med S6L-48D.”
Timo tillägger: ”När jag arbetar med Pro Tools och VENUE | S6L behövs endast en knapptryckning. Jag kan styra allt direkt från bordet.”
En av de senaste funktionerna hos S6L-48D är Dual Operator.
“Dual Operator är viktig för oss i projekt där en ljudtekniker gör prat och den andra musik. Vi kan arbeta samtidigt framför samma mixer, där jag gör musik på ena sidan och Jonas prat på andra. Huvudpoängen är att musikljudteknikern kan fokusera på musiken och röstljudteknikern på vad som sägs”, sammanfattar Timo.
Arbetssättet vid mixning av all musik på Soundon är att allt görs klart med mixern innan den exporteras till Pro Tools. ”På så sätt undviker man problem om Tools råkar krascha.”
Man måste också kunna garantera att plug-insen är tillförlitliga. Förutom Avids egna plus-ins, använder Soundon även bland annat McDSP Live Bundle, Sonnox Live 2 och Empirical Labs Arousor.
“Vi har inte råd med att bordet kraschar på grund av felaktiga plug-ins när det finns en miljon tittare hemma i sofforna. plug-insen måste vara funktionssäkra.”